Tillvaratagandet av handledning och specialpedagogens kompetens - i en kommun

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: Syftet med studien var att ta reda på hur skolledare i en kommun beskriver och använderhandledning i verksamheten och hur specialpedagogens kunskaper i handledning tillvaratas.Till grund för studien låg tre frågeställningar vilka var; handledning, hur handledning användsi verksamheten, vilken form av handledning som bedrivs av specialpedagogen.Studien är en kvalitativ studie som bygger på halvstrukturerade intervjuer med tio skolledare,vars svar blivit kategoriserade med hänsyn till likheter och olikheter som presenteras iresultatet.Resultatet visar att de flesta av skolledarna i kommunen beskriver begreppet handledning somhjälp, stöd, råd och konsultation. Utifrån deras sätt att beskriva begreppet, menar skolledarnaatt handledning används. Likaså att specialpedagogens kompetens i handledning tillvaratas.Det har även framkommit i studien att en del av skolledarna gärna skulle vilja använda sig avhandledning som en möjlighet för att reflektera över det dagliga arbetet. Skolledarna menaratt handledningen tyvärr inte används i någon större utsträckning som en reflekterandemöjlighet på grund av att pedagogerna visar en motvilja att medverka. Dessutom menar de attresurserna inte riktigt räcker till.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)