Med kommunikation som mål: Intervention riktad till kvinna med Rett syndrom.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Logopedi

Författare: Moa Knekta; Ebba Sundqvist; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Bakgrund Kommunikationsintervention är en outforskad del av forskning inom Rett syndrom trots att de flesta inom målgruppen är i behov av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). I senare forskning har ögonstyrda datorer visat sig vara ett sätt för individer med Rett syndrom att uttrycka sig genom under testsituationer. Ögonstyrd dator som AKK inom kommunikationsintervention för personer med Rett syndrom är dock ett outforskat område. Syfte Syftet med föreliggande studie var att undersöka effekten av implementering av ett kommunikationsprogram i en ögonstyrd dator till en person med Rett syndrom i kombination med att dennes förälder handleddes i att använda underlättande partnerstrategier. Metod Studien inkluderade en deltagare med Retts syndrom och dennes förälder. Metoden i föreliggande studie utformades enligt en single case experimental design med mätning av baslinje, intervention och uppföljning. Deltagarens kommunikation analyserades via videofilm efter interventionstillfällena. Skattningsformulär i form av Communication Matrix och Nuläge modellprat besvarades av föräldern före och efter intervention. Målsättning enligt GAS utvärderades av författarna tillsammans med föräldern under interventionen. Resultat Implementering av kommunikationsprogram i ögonstyrd dator till en kvinna med Rett syndrom och handledning av förälder i responsiva partnerstrategier ökade antalet yttranden från deltagaren och över tid uttrycker sig deltagaren mer varierat. Utifrån skattning av Communication Matrix och kvalitativa observationer fann föreliggande studie att deltagarens kommunikationsförmåga utvecklas från en prelingvistisk nivå till en kommunikation på symbolisk nivå. Slutsats Resultat från föreliggande studie indikerar att ögonstyrd dator är ett bra alternativ till AKK för flickor med Rett syndrom i kombination med att närstående handleds i responsiva partnerstrategier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)