Främjandet av fonologisk medvetenhet : En kvalitativ studie om hur arbetet för att utveckla elevers fonologiska medvetenhet ser ut och vad som påverkar det i årskurs F-1

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna kvalitativa studie var att ta reda på hur F-1-lärare arbetar med att utveckla fonologisk medvetenhet och vad som kan påverka arbetet. Resultatet har samlats in genom semistrukturerade intervjuer. Slutsatsen av undersökningen är att de påverkansfaktorer som präglar lärarna i arbetet för att främja och utveckla elevers fonologiska medvetenhet är för stora klasser samt den målstyrda skolans kunskapsmål i förhållande till en specifik tidsram. Vi har även kommit fram till att arbetet mellan förskoleklass och årskurs 1 skiljer sig, vilket har en betydande del i utvecklingen av den fonologiska medvetenheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)