Nya mejeriprodukter i skolköken

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Författare: Erik Arosenius; [2018-08-16]

Nyckelord: produktutveckling; Arla; förpackningar; skolkök;

Sammanfattning: Arla är ett internationellt mejeriföretag som producerar och säljer produkter över hela världen. Företaget jobbar ständigt med att utveckla sina mejeriprodukter och anser att produktutveckling kan ha många fördelar, exempelvis mindre svinn, nöjdare kunder, bättre hållbarhet, ekonomisk tillväxt och konkurrenskraftiga produkter på marknaden. Arla skriver på sin hemsida att de strävar efter en mer konsumentdriven mejerimarknad där hela värdekedjan och helhetsansvaret är mycket viktigt. En kundgrupp som Arla foodservice inte har prioriterat är de offentliga måltidsverksamheterna, vilket är något som Arla vill ändra på. Med hjälp av författaren till denna studie ville Arla få ett underlag på vilka produkter som de offentliga måltidsverksamheterna saknar eller vilka befintliga produkter som bör utvecklas. Författaren ville även få reda på hur en produktutveckling går till på Arla, från en idé till en faktisk färdig produkt. För att få svar på detta genomfördes deltagande observationer, fokusgrupp intervju och en enskild intervju som metodval. I resultatet framkom att de offentliga måltidsverksamheterna inte eftersöker helt nya produkter i särskilt stor utsträckning, det framkom istället önskemål om att utveckla redan befintliga mejeriprodukter. Vidare framkom det att produktutveckling kan vara komplicerat på grund att det tar tid, är kostsamt och att det kan finnas brist på engagemang. Studiens resultat kan inte generaliseras eftersom endast fem skolor i Stockholmsområdet besöktes. Resultatet blir därför inte representativt för alla offentliga skolmåltidsverksamheter i Sverige. Författaren har en förhoppning om att studien ska överföras i en mer omfattande studie med fler författare och deltagare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)