Sökning: "Till Svedlund"
Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden Till Svedlund.
1. Användning av ekologiska och närproducerade livsmedel i ämnet hem- och konsumentkunskap
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrund Genom att handla närproducerat och ekologiskt är det möjligt att bidra till hållbar utveckling. Enligt det centrala innehållet för hem och konsumentkunskap ska elever utbildas att göra genomtänkta val av livsmedel som främjar deras hälsa, ekonomi och vår miljö. LÄS MER
2. Personers upplevelser av att leva med kronisk ländryggssmärta
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Kronisk ländryggssmärta är ett tillstånd som orsakar stort lidande för människor världen över. Att leva med ländryggssmärta påverkar flera aspekter av livet samt påverkar personens möjligheter till att upprätthålla god hälsa. LÄS MER
3. Uppkomsten av matsvinn i en skolmatsal ur ett elevperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/MiljövetenskapSammanfattning : Den globala uppvärmning som sker i takt med mänskliga utsläpp av växthusgaser är en av vår tids största utmaningar. För att klara Parisavtalets mål med att hålla den globala temperaturen under två grader krävs åtgärder från världens befolkning och samtliga sektioner. LÄS MER
4. När LVU upphör - lex lilla hjärtat
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Uppsatsen syfte har varit att undersöka omhändertagande av barn enligt Lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU. Utifrån en rättsdogmatisk metod har uppsatsen redogjort för de rättsliga förutsättningarna för att bereda den unge vård samt konsekvenserna av när beslut om vård har upphört. LÄS MER
5. Individanpassad undervisning : En kvalitativ studie om hur verksamma lärare upplever och arbetar med individanpassad undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur verksamma lärare i lågstadiet ser på möjligheten att individanpassa undervisningen. De frågeställningar som använts i studien är: Hur individanpassar lärare undervisningen? Samt vilka hinder ser lärare för att kunna individanpassa undervisningen? Det sociokulturella perspektivet används för att analysera resultatet. LÄS MER