Ungdomars studieerfarenheter och upplevda akademisk self-efficacy kopplat till valet att inte plugga vidare

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Författare: Ellinor Sjölund; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Att studera vidare på högskola och universitet har blivit en nödvändighet med tanke på den höga konkurrensen på arbetsmarknaden. Denna studies syfte var att undersöka hur ungdomars upplevda akademisk self-efficacy och tidigare studieerfarenhet påverkar valet att ej plugga vidare på universitet eller högskola. Semistrukturerade intervjuer hölls med 8 intervjupersoner som tagit studenten för ett till fem år sedan, men valt att inte studera vidare vid universitet eller högskola. Vid tematiseringen av intervjuerna identifierades sju huvudteman; variation i ämnesspecifika förmågor, bristande självsäkerhet, svårighet att föra anteckningar, svårighet vid examinationer, saknad av inre studiemotivation, ej märkvärdiga betyg och klassens negativa inflytande. Resultatet indikerade att det finns hinder, i form av okunskap och dåligt självförtroende, som hindrar ungdomarna från att söka högre utbildning och att flera av dessa hinder har uppkommit på grund av tidigare erfarenheter. Det har diskuterats varför ungdomarna inte söker sig vidare och vilka erfarenheter och förmågor som påverkat valet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)