“Ibland kan det räcka att bara finnas tillgänglig” : En studie om att vägleda med stöd av digitala kanaler

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Detta är en kvalitativ studie som har till syfte att utveckla kunskap om studie- och yrkesvägledares användning av digitala kanaler. Genom att samhället är i en ständig pågående utveckling gällande digitalisering, visar också forskning på att våra kommunikationssätt förändras. Kommunikationen mellan oss människor har utvecklats och idag använder vi den på flera olika sätt. Mot denna bakgrund ligger studiens intresse och utgångspunkt i digitala kanaler och hur de kan kopplas samman till studie- och yrkesvägledning. Sex kvalitativa intervjuer har genomförts med yrkesverksamma studie- och yrkesvägledare. Resultatet visar att det gemensamma för informanterna är de inte har fått kunskap om digitala kanaler från sin genomförda studie- och yrkesvägledarutbildning. Resultatet visar även på tydliga gemensamma teman och mönster som informanterna har gällande digitala kanalers användning och hur de bör utvecklas. Samtliga informanter nämner tillgänglighet, flexibilitet och anpassningsbarhet som positiva aspekter när det kommer till arbetet med digitala kanaler. Vidare framkommer även att informanterna använder olika kanaler utifrån var dem är verksamma.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)