Att öka mottagligheten för branded content genom hyper-personalisering : En användarstudie mot målgruppen för digitala tidskrifter inom populärkultur.

Detta är en Master-uppsats från KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

Sammanfattning: I denna studie utreder jag om hur branded content mottas av målgruppen för digitala tidskrifter inom populärkultur genom en framträdande teknik in webb-personalisering, hyper-personalisering. Målgruppen för denna studie är unga opinionsbildare som konsumerar innehåll från digitala tidskrifter som exempelvis Nöjesguiden. Branded content, sponsrat innehåll, är innehåll som skapas för att ett varumärke skall förknippas med en kreatörs målgrupp. Alltså kan ett varumärke be Nöjesguiden skapa redaktionellt innehåll som bör tilltala målgruppen för den digitala tidskriften, och på så sätt skall målgruppen få en ny uppfattning eller fortsatt positiv syn på varumärket. Hyperpersonalisering är en teknik som appliceras för att kunna rikta innehåll, tjänster eller produkter mot individer inom en målgrupp med träffsäker relevans. Tekniken kräver en stor mängd insamlad social data och det blir därför intressant att föra en diskussion kring hur målgruppen reagerar på att man kan genomföra en sådan enorm insamling av data. Även en etisk diskussion kring tekniken förs i rapporten. För kunna besvara om mottagligheten för branded content genom hyper-personalisering är god eller ej genomfördes en kvantitativ studie i form av en enkät och en kvalitativ studie med ett användarexperiment. Enkäten besvarades av 87 personer från målgruppen och fyra personer från målgruppen fick vara med och uppleva användarexperimentet. Valet att genomföra ett flertal metoder grundar sig i att kunna ha möjlighet till en bred diskussion kring problemformuleringen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)