E-legitimationsbedrägerier: Balansgången mellan förtroende och vilseledning

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Studien omfattar bedrägerier som utförs via den svenska e-legitimationen BankID. Konceptet social engineering presenteras i denna studie och används som en förklaringsmodell för att kunna utforska huruvida BankID-bedrägerierna faller inom ramen för SE. Vidare diskuteras ett antal mänskliga faktorer som har en påverkan i dessa sammanhang, vilka är målgrupp, medvetenhet och tillit. Genom en intervjustudie ställs det som presenteras i litteraturgenomgången mot respondenternas svar. Respondenterna arbetar inom IT-säkerhetsbranschen och Polismyndigheten, och ger i intervjustudien sin syn på problematiken gällande bedrägerier och BankID. Studien identifierar medvetenhet hos användare som den största bristen i samspelet mellan användaren och teknologin. Avslutningsvis föreslås ett antal förbättringsmöjligheter för att höja säkerhetsnivån och förhindra BankID-bedragarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)