Finns det ett samband mellan hälsorelaterad livskvalitet och främjande av fysisk aktivitet i skolan? : En tvärsnittsstudie på elever i årskurs 7 (13–14 år)

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Sammanfattning: Syfte Syftet med studien var att undersöka samband mellan insatser för att främja fysisk aktivitet i skolan och hälsorelaterad livskvalitet hos elever i årskurs 7. Metod Denna studie genomfördes med en kvantitativ ansats och tvärsnittsdesign. Urvalet bestod av 1139 ungdomar i årskurs 7 (13–14 år) och vuxna representanter från 34 skolor i Stockholmsområdet. Data samlades in genom projektet Hjärnhälsa i skolan under 2019. Elever fick svara på en enkät som inkluderade ett standardiserat formulär om hälsorelaterad livskvalitet (Kidscreen-10 Index). Data om skolans insatser för att främja fysisk aktivitet (undervisningstid i idrott och hälsa, en generell hälsopolicy, organiserade raster, fysisk aktivitet under lektionstid och mobilförbud) samlades in genom en enkät som besvarades av skolrepresentanter samt genom skolans schema. Samband mellan kontinuerliga variabler undersöktes med Pearson korrelationsanalys. Samband mellan kategoriska variabler undersöktes med Spearman korrelationsanalys. Skillnader i kontinuerliga variablerna undersöktes med t-test och variansanalys (ANOVA). Skillnader i de kategoriska variablerna undersöktes med Chi-två-test. Resultat Studien visade att det inte fanns några signifikanta samband mellan någon av insatserna för att främja fysisk aktivitet i skolan och hälsorelaterad livskvalitet. Resultaten visade även att det inte fanns signifikanta skillnader i hälsorelaterad livskvalitet hos elever som gick på en skola som främjar fysisk aktivitet jämfört med skolor som inte hade främjande insatser. Slutsats Denna studie visade att det inte fanns ett samband mellan insatser i skolan för att främja fysisk aktivitet och hälsorelaterad livskvalitet. På grund av ett bristande forskningsläge är det osäkert vilken roll främjande av fysisk aktivitet har för hälsorelaterad livskvalitet, framför allt i svenska skolor. För att dra en slutsats krävs ytterligare forskning inom området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)