Lära från makro till mikro : Att använda animationer inom undervisning av biologi

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

Sammanfattning: Animationer är ett allt vanligare inslag i biologiundervisningen, inte minst för att visa molekylära processer som är svåra att förstå utifrån 2-dimensionella stillbilder. I denna studie undersöks hur en animation kan användas av elever för att studera fotosyntes från ekosystem till molekyl. Tre elever som läser Biologi 2 på gymnasiet har fått ta del av en animation och sedan diskuterat denna utifrån en elevuppgift. Uppgiften var utformad för att belysa olika biologiska organisationsnivåer. Elevernas diskussion spelades in, transkriberades och sammanställdes med fältanteckningar från diskussionen. Materialet har sedan analyserats, dels utifrån elevernas samtalsform med det teoretiska ramverket exploratory talks och dels utifrån elevernas förmåga att se hur strukturer och funktioner är sammanlänkade över olika nivåer med ramverket systems thinking. Resultaten visar att en stor del av elevernas samtal uppvisade kännetecken på exploratory talk, vilket ger goda förutsättningar för lärande i grupp. Eleverna diskuterade också strukturer och funktioner som är involverade i fotosyntesen på ett sätt som tyder på systems thinking. Resultaten indikerar att en animation med påföljande diskussion utifrån en elevuppgift gav goda förutsättningar för elever att utforska fotosyntesen som system och att diskutera fotosyntesen som energiprocess på olika biologiska organisationsnivåer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)