"Den här skolan e ju ändå rätt så fin" : Barns tankar om platser i fritidshemmets utemiljö

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att förstå hur barn på ett ur- och skur fritids förhåller sig till sin utemiljö. Mer specifikt ville vi ta reda på vilka platser som upplevdes roliga, tråkiga, lugna, vilda, vackra respektive fula. Samtalspromenader med fotografering användes för att utforska platser av särskild betydelse ur barnens perspektiv. Dessa metoder innebär en spännande möjlighet att närma sig barns livsvärldar på ett konkret vis. Empiriskt material av detta slag kan ha ett egenvärde, till exempel vid nybyggnad eller ombyggnad av den pedagogiska utemiljön. Samtidigt var ambitionen att identifiera hur platserna fylldes med specifika meningserbjudanden, vilket bara kan förstås inom den sociala kontexten. Vårt teoretiska ramverk affordance theory placerar upplevd funktionalitet hos platser och objekt i fokus. Eftersom pedagogiska miljöer designas och regleras med varierande grad av förutbestämda funktioner i åtanke kan teorin hjälpa oss förstå hur barn iscensätter eller omförhandlar dessa genom lekar och andra aktiviteter.  Det empiriska materialet tolkades med tematisk analys, genom vilken sex teman konstruerades. Bland slutsatserna kan nämnas att barn föredrar platser med ett stort urval av meningserbjudande. Dessa är dock både subjektiva och i ständig förändring. Vi visar hur barnens meningserbjudande påverkas av vuxnas normer och gränser men att dessa samtidigt kan värderas och överträdas medvetet. Våra resultat och slutsatser indikerar behov av fortsatt forskning. De tyder också på ett behov av och utökade förklaringsmodeller för att förstå barns tolkningar samt värderingar av sin utemiljö, även faktorerna som påverkar dessa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)