Handlingsberedskap vid en kontrastmedelsreaktion på röntgenavdelningen. : Kan personalen bli bättre förberedd?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

Sammanfattning: Bakgrund: Akuta reaktioner, anafylaktisk chock, på kontrastmedel uppkommer sällan men är mycket allvarliga och potentiellt livshotande. Studier har visat att kunskap och självkänsla hos personal på röntgenavdelningen inte är optimal när det gäller handlingsberedskap inför en allvarlig kontrastmedelsreaktion. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie är att beskriva olika utbildningmetoder som syftar till att personal på röntgenavdelningen blir bättre förberedd inför hantering av en kontrastmedelsreaktion. Metod: Artikelsökningarna genomfördes i CINAHL, PubMed och Web of Science. De tio kvantitativa studier som inkluderades genomgick en kvalitetsgranskning och analyserades för att ligga som grund till resultatet av denna litteraturstudie. Resultat: De olika utbildningsmetoderna vi beskriver är hi-fi simulering, föreläsning, databaserad undervisning och kombinationer av dessa. Resultat presenteras utifrån de effekter utbildningen fått, som förbättrad kunskap, självkänsla och praktisk utförande. Hur långt uppföljning av utbildning sträckt sig, samt hur väl den tagits emot av deltagarna beskrivs i en egen kategori. Konklusion: De finns flera olika utbildningsmetoder att välja mellan för personal på röntgenavdelningen, som alla resulterar i en förbättrad kunskap och ökad handlingsberedskap inför en kontrastmedelsreaktion.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)