En hermeneutisk litteraturstudie av det konstnärliga spelrummet : lekrum mellanrum läranderum

Detta är en Master-uppsats från Institutionen för Bildpedagogik (BI)

Författare: Frida Björsell; [2008]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I mitt kandidatarbete undersökte jag hur en konstruktiv dialog om vår omvärld och oss själva kan ta form i växelspelet mellan vetenskaplig och konstnärlig forskning. Syftet var att synliggöra möjligheter för hur man som bildpedagog kan lyfta fram olika former av språksystem med avsikt att stärka eleverna till självständigt reflekterande och ifrågasättande. I detta magisterarbete har jag fördjupat resonemangen utifrån en närläsning av Martin Heideggers Konstverkets ursprung. I Heideggers avhandling fann jag svar på frågor som ledde mig framåt i diskussionen kring hur man praktiskt och teoretiskt kan utforma diskurser som inte strävar mot enhetliga svar. Inom den filosofiska hermeneutiken, inom vilken Heidegger rör sig, är sanning inte ett slutgiltigt begrepp. Väljer vi att betrakta sanning som en konstruktion kan vi också dekonstruera den i bemärkelsen "översätta" eller främmandegöra den. Jag menar att den tolkande människan befinner sig i ett mitt-emellan, i en gränszon mellan klarhet och ifrågasättande – en plats, ett spelrum. Men hur kan vi som pedagoger öppna dörrarna till detta "rum" så att eleverna inser att deras tänkande, deras tolkning och deras meningsskapande är ett verk i sig. Att tolka och dra egna slutsatser är en aktiv handling oavsett om det sker på basis av ett teoretiskt förfarande eller genom ett praktiskt gestaltande. Uppsatsskrivandet är i sig en gestaltande process vilket jag har försökt visa i min disposition. Avsikten är inte att ställa fram färdiga svar. Intentionen är snarare att sporra läsaren att själv ta det konstnärliga spelrummet i bruk. Frågorna vad ett konstnärligt spelrum kan vara samt hur det kan tas i bruk genomsyrar arbetet på ett teoretiskt såväl som ett gestaltande plan. Detta "dubbla perspektiv" innebär att delarna interagerar och är avhängiga varandra. Inspirerad av Heideggers tes att "konst till sitt väsen är diktning", har jag som en del i min gestaltning skrivit en skönlitterär text med titeln Entropi – Att återvända. Det övergripande syftet med magisterarbetets gestaltning är att praktiskt pröva de hermeneutiska metoder jag undersöker. Uppsatsen och gestaltningens olika delar presenteras i sin helhet på Konstfacks vårutställning 2008.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)