“Idrottens himmel eller helvete” : Elevers föreställningar om undervisning i idrott och hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka elevers föreställningar om ämnet idrott och hälsa och hur de föreställningarna kan kopplas till motivationen för att delta i ämnets centrala innehåll. Då cirka sex procent av alla barn och ungdomar deltar sällan eller aldrig i skolans undervisning i idrott och hälsa (Dartsch, Norberg & Pihlblad 2017) eftersträvas mer kunskap om ungdomars föreställningar om ämnet. En kvalitativ metod användes i form av gruppintervjuer där totalt tolv elever intervjuades. Empirin har analyserats utifrån Self- determination theory (Deci & Ryan 2008). Studiens resultat visade att eleverna har ömsesidiga föreställningar om ämnet och de centrala innehållen samt hur de motiveras till att delta i undervisningen. Eleverna föreställde ämnet som roligt, aktivt, paus från övriga ämnen och givande men kunde också vara utpekande och ibland enformigt innehåll. Motiverande faktorer för att delta i undervisningen är gemenskapen med sina klasskompisar, att få ett önskvärt betyg men även av att lära sig nya saker. Vidare visade resultaten att läraren och gruppen har en stor betydelse för att känna trygghet och därmed våga utmana sina kunskaper och förmågor. Dessutom har ämnet stor fokus på det centrala området rörelse och innefattar till stor del bollsporter som upplevdes gynna en viss grupp elever som utför dessa aktiviteter på fritiden. De elever som inte är aktiva på fritiden eller är vältränade har svårare att lyckas i undervisningen och få ett önskvärt betyg. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)