Hur elever motiveras till att vilja läsa : utifrån ett elevperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Denna kunskapsöversikt sammanställer och kartlägger forskningsområdet som handlar om elevers motivation till att vilja läsa. Studierna som vi valt att kartlägga fokuserar på hur eleverna själva anser hur de motiveras och hur eleverna anser att läraren kan främja deras vilja att läsa. Syftet med kunskapsöversikten är att skapa en överblick över forskningsområdet om inre motivation till läsning av skönlitteratur och faktatexter utifrån ett elevperspektiv. Studierna kartläggs utifrån urval, publiceringsår, metod samt resultat. Resultatet av kartläggningen visade att läraren har en väldigt stor roll när det gäller att motivera eleverna. Resultatet visade också att elevernas personliga intresse och möjligheten att själv få välja vad man vill läsa är två av de största inre drivkrafterna till att vilja läsa. Detta är något som forskningen under flera årtionden visat vara betydande för eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)