En kvantitativ studie om högstadieelevers upplevelse av restaurangmiljön

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för kostvetenskap

Författare: Linda Isaksson; Maria Johansson; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Bakgrund Sedan 2011 är det lag i Sverige på att det ska serveras näringsriktig skollunch i grundskolan. Rektorn bör se till att det finns förutsättningar för eleverna, till exempel tidpunkten för måltiden och trivseln i skolrestaurangen, så att de går och äter lunch. Faktorer som logistiken och ljudnivån i skolrestaurangen påverkar elevernas matlust. Denna studie kommer att utgå ifrån the Five Aspects Meal Model (FAMM), en pedagogisk modell som ser till måltidens helhet. Syfte Syftet med studien var att undersöka hur högstadieelever upplever restaurangmiljön på sin skola i en kommun i norra Sverige. Metod En pappers- och webbaserad enkätundersökning genomfördes på tre skolor i en kommun i norra Sverige. Enkäten bestod av 14 frågor och bearbetades och analyserades i IBM SPSSStatistics 20. ResultatAntal elever som deltog i studien var 254 stycken varav 137 killar och 117 tjejer. Större delen (65,4%) av eleverna åt lunch 5 dagar i veckan i skolan Majoriteten av eleverna (60,6%) upplevde att det var högljutt i skolrestaurangen. På skola B var det en signifikant större andel av eleverna (73,2 %) som åt lunch före klockan 11.00 1-2 gånger i veckan i jämförelse med skola A (11,1 %) och skola C (6,0 %) (p=0,000). På skola B svarade 28,9% av eleverna att de upplevde långa köer 3-5 dagar i veckan. Motsvarande siffror för skola A och B var 16,7% respektive 13,3% (p=0,003). Slutsats Eleverna var tillfreds med flera aspekter kring måltidsmiljön i sina skolrestauranger. De upplevde dock att bland annat att stress, högljuddhet och långa köer behövde förbättras för en mer trivsam miljö.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)