Bränsleinmatning och kapacitetsreglering på Pajala Värmeverk

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå/Systemteknik

Sammanfattning: Detta examensarbete är utfört i samarbete med Grabitech Solutions AB på
Pajala Värmeverk. Pajala Värmeverk är ett fjärrvärmeverk som förser ungefär
200 byggnader i centralorten Pajala med fjärrvärme. Värmen produceras
huvudsakligen i en fastbränslepanna som eldas med bland annat flis och bark.
I detta examensarbete ingår arbete på tre olika delsystem som alla på olika
sätt är kopplade till fastbränslepannan.

Det första delsystemet är den del av bränsleinmatningssystemet som kallas
för stångmatarsystem. Systemet består av hydraulaggregat, stora hydraultuber
och skrapor som drar fastbränslet från en bränsleficka ner till ett
transportband. Detta system har tidigare inte fungerat tillfredställande.
Problemen har bland annat bestått av att hydraultuberna har blivit
stillastående samt att de inte har gått hela slaglängden. Efter en
ombyggnation av hydraulsystemet samt installation av en helt ny PLC-baserad
driftslogik har problemen upphört.

Det andra delsystemet är kapacitets- och syreregleringen. Förbränningen
regleras utifrån det aktuella värmebehovet (som varierar med förbrukning och
utomhustemperatur). Regleringen har två parametrar: bränslemängden som matas
genom pannan och luftmängden som tillförs förbränningsprocessen. För att få
en lugnare förbränning och därigenom också minska rökgasutsläppen ville
värmeverket förbättra kapacitets- och syre-regleringen. Bränslet matas genom
pannan med så kallade roster. Dessa har tidigare gått i intervaller med
konstant hastighet. Mängden bränsle som matas genom pannan har då reglerats
genom att stilleståndstiden mellan varje intervall har varierats. Genom att
istället låta rosterna gå kontinuerligt med en reglerad hastighet har
förbränningen blivit jämnare och detta har minskat rökgasutsläppen.

Det tredje och sista delsystemet är elfiltret. Detta fungerar som ett
stoftfilter som renar rökgaserna från sotpartiklar. Elfiltret har haft
återkommande driftstörningar bland annat i form av motorer som brunnit eller
isolatorer som spruckit. Driftproblemen beror förmodligen på att man kör
elfiltret med ett övertryck. Rekommendationen blir därför att övergå till
drift med undertryck. Detta kan åstadkommas genom att rökgasfläkten som nu
sitter före elfiltret placeras efter elfiltret.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)