“Livsfarligt! Men det är också bra träning.” : Förskollärares olika uppfattningar om hur den fysiska miljön och egna förhållningssätt påverkar lärande och utveckling i utevistelsen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med studien har varit att undersöka förskollärares olika uppfattningar kring fenomenet utomhusverksamhet i tre olika förskolor med skilda förutsättningar i den fysiska miljön. En fenomenografisk ansats har tillämpats, vilket syftar till att föra fram skilda erfarenheter och synsätt kring ett specifikt fenomen. Det studerade fenomenet är utevistelse i förskolan och syftet med val av teori har varit att föra fram perspektiv på olika sätt att tolka hur utomhusverksamhet kan formas för att främja barns lärande och utveckling. Med hjälp av semistrukturerade intervjuer har olika perspektiv inhämtats, detta kopplat till aspekterna för förskollärares förhållningssätt samt möjligheter och begränsningar i fysiska miljön. Studien består av två delstudier, varav den ena har inhämtat data på två förskolor som byggdes omkring 1980-talet med jämförelsevis mindre ytstorlekar på gården. Medan den andra delstudien inhämtat data i en nybyggd förskola med betydligt större gårdsyta. Studiens huvudsakliga resultat framhäver hur den fysiska miljön och förskollärares förhållningssätt samspelar i olika avseenden, vilket bidrar till olika påverkan för utevistelsen. Utifrån detta samspel ges barn olika former av meningserbjudanden, vilket påverkar hur lärande och utveckling i utevistelsen kan se ut. Vidare framhävs att syfte och reflektion ständigt behöver finnas gällande utevistelsens innehåll. Spontan undervisning framhävs på flera håll, medan planerad undervisning på gården inte nämns alls. Två av nio förskollärare uttrycker att det finns för mycket annat som behöver prioriteras under planeringstiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)