Vart har samhällskunskapen tagit vägen? En komparativ analys av kursplanerna för samhällskunskap i Lgr 11 och Lpo 94 utifrån ett utbildningsfilosofiskt perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Pontus Olsson; [2015]

Nyckelord: Kursplaner; Samhällskunskap; Utbildningsfilosofier;

Sammanfattning: Sammanfattning:Skola och samhälle har sedan länge haft en intim relation. Skolans makt över morgondagenssamhälle har inte gått politiken förbi. Under det senaste decenniet har skolan stått i centrumav den politiska debatten och 011 implementerades en ny läroplan för grundskolan, Lgr 11.Med vad för syn på utbildning ligger bakom denna förändring? Ett skolämne där en sådanfråga kan besvaras kan finnas inom samhällskunskapen. Kursinnehållet för desamhällsorienterande ämnena bestäms politiskt och ger vidare spår av en viss samhälls- ochutbildningssyn. Denna uppsats syfte är att undersöka vilka utbildningsfilosofiskaförändringar som har skett i kursplanen för samhällskunskap i och med skiftet mellan Lpo 94och Lgr 11. Den valda metoden utgörs av en idealtypsanalys där idealtypererna utgörs avfyra strömningar inom utbildningsfilosofin: perennialism, essentialism, progressivism ochrekonstruktivism. Det empiriska materialet utgörs av kursplanerna i ämnet samhällskunskapför Lpo 94 och Lgr 11. Resultaten visar att även om ingen större skillnad kan utläsas mellankursplanerna så framträder en progressivistisk/essentialistisk trend i Lgr 11 i förhållande tillLpo 94. Resultaten har betydelse för läraryrket då det identifierar vilken utbildningsfilosofiskriktning samhällskunskapsämnet tagit i och med skiftet mellan Lpo 94 och Lgr 11.Förhoppningen är att undersökningen kan bidra till en fördjupad diskussion om skolan iallmänhet och samhällskunskapsämnet i synnerhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)