Självutvärderingsverktyget språngbrädan : En mixad studie om verktygets aktualitet inom offensiv kvalitetsutveckling

Detta är en Magister-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

Sammanfattning: Det primära syftet med studien var att undersöka hur ett medelstort företag upplever självutvärderingsverktyget språngbrädan. Syftet var också att bidra med kunskap om forskningsläget kring språngbrädan. En mixad metod användes där datainsamlingen genomfördes genom en enkät på ett urval av företaget. Första delen av enkäten utgjorde en lättversion av språngbrädan som användes för självutvärdering av verksamheten, därigenom fick respondenterna uppleva verktyget. Andra delen av enkäten utgjorde en utvärdering av hur språngbrädan upplevs, med både skalfrågor och öppna frågor. Resultatet visar att en övervägande del är positiva till språngbrädan och kan tänka sig fortsätta använda verktyget. En övervägande del är neutrala i frågan huruvida språngbrädan behöver utvecklas och anpassas efter den egna verksamheten, och huruvida det finns fördelar och nackdelar. Resultatet visar också att språngbrädan är väldigt outforskat där endast en vetenskaplig artikel identifierades. Slutsatsen är att det behövs fler studier där deltagarna informeras om arbetssättet självutvärdering

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)