Sociomatik : Utveckling av utbildningsmaterial för att tydliggöra syftet med matematik på samhällsvetenskapsprogrammet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från KTH/Lärande

Sammanfattning: Denna studie undersökte korrelationen mellan elevernas förståelse av matematikens syfte på samhällsvetenskapsprogrammet, deras inställning till ämnet och deras betyg i kursen Matematik 1b. Genom en blandad metod som inkluderade en enkätundersökning och intervjuer samlades både kvantitativ och kvalitativ data in från elever och lärare på samhällsvetenskapsprogrammet. Enkätundersökningen distribuerades till elever från tre olika skolor, och resulterade i 130 respondenter och en svarsfrekvens på 62%. Datan analyserades genom med hjälp av korrelationsanalys, specifikt Pearson's korrelationskoefficient för ett urval, för att undersöka samband. Resultaten visade på en måttlig korrelation mellan elevernas förståelse av matematikens syfte och deras inställning till ämnet. I enkätundersökningen var det även tydligt att majoriteten av eleverna hade ett lågt intresse för matematiken. Flera elever uttryckte i intervjuerna bristen på ett tydligt syfte med att studera matematik. Vidare observerades även en måttlig korrelation mellan elevernas inställning till ämnet och deras betyg i kursen. Enkätundersökningen indikerade även, förutom bristen på intresse för ämnet, att hälften av eleverna var underkända i kursen eller endast hade betyget E. Intervjuerna genomfördes med elever och lärare för att fördjupa förståelsen av elevernas uppfattningar om syftet med matematikämnet och deras inställning till ämnet. Dataanalysen inkluderade tematisk analys för att identifiera gemensamma teman och utmaningar. Resultatet av den kvalitativa analysen visade på bristen av ett tydligt syfte inom matematikundervisningen, vilket påverkade elevernas inställning negativt. Inom ramen för detta examensarbete utvecklades ett utbildningsmaterial för kursen Matematik 1b för samhällsvetenskapsprogrammet. Utbildningsmaterialet består av olika kapitel och projekt som syftar till att tydliggöra matematikens relevans och tillämpningar inom samhällsvetenskapliga områden. Design Thinking användes som metod för utvecklingsprocessen för utbildningsmaterialet. I metoden ingår det att förstå användarnas behov, generera idéer till potentiella lösningar, skapa prototyper och testa dessa. Det resulterande utbildningsmaterialet anpassades specifikt för samhällsvetenskapsprogrammet och kan vara en värdefull resurs för elever och lärare. Genom utbildningsmaterialet kommuniceras matematikens syfte på ett tydligt sätt vilket främjar en positiv inställning till ämnet och förbättrar elevernas prestationer och betyg i kursen. Sammanfattningsvis betonar denna studie vikten av att tydliggöra matematikens syfte för eleverna på samhällsvetenskapsprogrammet. Genom att kommunicera syftet på ett tydligt sätt, exempelvis med hjälp av det utvecklade utbildningsmaterialet, kan elevernas inställning förbättras, vilket i sin tur kan höja elevernas betygsnivå.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)