En studie om personal anställda på bemanningsföretag på temat tvetydigt medlemskap och organisatorisk identitet

Detta är en Magister-uppsats från Handelshögskolan vid Umeå universitet

Sammanfattning: Detta är en studie över hur det är att vara anställd under förhållanden av en organisatorisk tvetydighet. Det är ett fenomen som kan förekomma i olika sammanhang men studien har fokuserat på anställda hos bemanningsföretag där den anställde har en arbetsgivare och ett inhyrande företag på samma gång. Syftet med studien är att förstå hur personal anställda av bemanningsföretag upplever att arbeta under förhållanden av tvetydig organisationstillhörighet inom ramen för teori om social identitet, organisatorisk identitet och organisatoriskt engagemang. Arbetets metodologiska profil är uppbyggd kring en hermeneutisk kunskapsteori, konstruktionism, den gyllene medelvägens angreppssätt och en kvalitativ forskningsstrategi. Teorin om social identitet handlar om hur individens identitet utvecklas inom grupper och i interaktion grupper emellan. Teori om organisatorisk identitet handlar om hur en person ser på sin organisation som en social grupp och att personen har en identifikation till den. Teori om engagemang handlar om den känslomässiga upplevelsen av en organisation. Engagemanget varierar beroende på vilket arbete personen har och under vilka omständigheter det är. Undersökningen bedrevs på åtta personer anställda av bemanningsföretag. De valdes ut genom ett riktat urval för en kvalitativ intervju varav fyra stycken av dem var kollektivt anställda och fyra stycken var tjänstemän. Studien fann att det inte är någon större skillnad att vara anställd av ett bemanningsföretag i själva yrkesutövandet men anställningsformen lägger grunden till en differentiering mellan personalgrupperna. I ett fåtal fall har det blommat ut en differentiering mellan fast anställd personal och inhyrd personal på initiativ av den fast anställda personalen. Det är främst gruppen arbetare som har den erfarenheten. Vid en differentiering är gruppgemenskap viktigt. För övrigt har samarbetsklimatet varit gott. Det finns en bra gruppgemenskap till bemanningsföretaget och ett engagemang till båda organisationerna på samma gång. Undersökningen visade på att det fanns en identifikation till både det inhyrande företaget och bemanningsföretaget på samma gång men att den kan vara något större för det inhyrande företaget. En gynnsam faktor för identifikation för det inhyrande företaget var att det var den enhet som personalen träffade till vardags och låg närmast till hands. För de som bytte arbetsgrupp ofta fick fikagruppen en större betydelse. Identiteteten till bemanningsföretaget var även den tydlig och det beror på att bemanningsföretaget har en vardaglig kontakt i praktiska frågor med sin personal. Samtliga respondenter ville ge sitt bemanningsföretag ett positivt rykte. En stor del av respondenterna bar på en oro för att förlora sitt arbete med kort varsel och det kan ha en negativ inverkan på den organisatoriska identiteten. Undersökningens teoretiska bidrag är att personer som har erfarenhet av multipla arbetsgrupper bildar en egen gemenskap på raster där deltagarna kommer ifrån olika grupper. En god gruppgemenskap på arbetet kan väga tyngre än upplevda olikheter i arbetsvillkoren. Organisatorisk support kan väga tyngre än tillgång till nödvändiga resurser när man tittar på gynnsamma faktorer för ett engagemang till ett arbete. Personalens oro för att förlora sitt arbete skulle kunna påverka deras beteende till att de arbetar mycket hårt, att det skulle kunna få en negativ inverkan på den organisatoriska identiteteen och hur de upplever att arbeta som inhyrd personal i termer av gruppgemenskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)