Sökning: "Medialisering"

Visar resultat 1 - 5 av 93 uppsatser innehållade ordet Medialisering.

  1. 1. PRIORITERAD POLITIK PÅ INSTAGRAM - En kvantitativ innehållsanalys över partiers samstämmighet mellan valmanifest och kommunikation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Julia Tänzer; Klara Wetterlöv; [2019-07-01]
    Nyckelord :Instagram; politisk kommunikation; valmanifest; riksdagspartier;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera hur väl Sveriges rikspartiers kommunikation på det sociala mediet Instagram stämmer överens med sina respektive valmanifest.Teori: I denna uppsatsen används dagordningsteorin och politikens medialisering för att visa på eventuella förklaringar till varför kommunikationen på Instagram eventuellt skiljer sig från partiernas valmanifest. LÄS MER

  2. 2. Från publiker till partier : Opinionsundersökningens förändrade protokoll 1957-1976

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Eskil Vesterlund; [2019]
    Nyckelord :opinionsundersökning; protokoll; mediering; medialisering; publiker; Sifo;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen anläggs ett mediehistoriskt perspektiv på opinionsundersökningen i syfte att historisera denna medieform. Fokus ligger på dess förändringar mellan 1957 och 1976. LÄS MER

  3. 3. EU-valet 2019: Val, valdeltagande & Valmyndigheten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Julia Malmgren; Beatrice Backman; [2019]
    Nyckelord :Political communication; youth political participation; medialogic; political logic; social media; EU-elections Politiskt kommunikation; ungdomars politiska deltagande; medielogiken; politiska logiken; sociala medier; EU-val; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka det relativt låga valdeltagandet till europaparlamentsvalen i Sverige. Fokus har legat på väljargruppen ungdomar i åldern 18–30 samt på den delvis ansvariga myndigheten att utlysa valet; Valmyndigheten. LÄS MER

  4. 4. Mode i aktivismens tjänst

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Kultur och samhälle

    Författare :Elin Nyman; [2019]
    Nyckelord :Modeaktivism; medialisering; politisk kommunikation; tecken; betecknande; betecknade; fält; habitus; hexis; medium;

    Sammanfattning : Min studie behandlar och diskuterar begreppet modeaktivism, hur mode kan fungera som ett kommunikativt medium i en aktivistisk eller politisk handling. Mitt syfte är att undersöka hur det kan se ut när mode används som uttryck för aktivism eller politisk kommunikation med fokus på Sverige, och kan mode betraktas som ett medium för att kommunicera aktivism? Eftersom modeaktivism är kommunikativt är det också intressant att se vad medialiseringen har haft för inverkan på modeaktivisters beslut. LÄS MER

  5. 5. Make EU Lagom Again: En kvalitativ studie över populism som ett kommunikativt fenomen i en svensk valrörelse

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Ludwig Svensson; Mickey Magnusson; [2019]
    Nyckelord :populism; political communication; mediatization; Kristdemokraterna; EU; the people; populist communication; anti-establishment; heartlands; Social Sciences;

    Sammanfattning : This is a qualitative study on the strategic communication that Kristdemokraterna use in their campaign for the European parliament 2019, Make EU Lagom Again from a perspective on populism as a political communication style. This in order to expand the knowledge on how populism as a communicative phenomenon can be understood in the context of Swedish politics. LÄS MER