Sökning: "memes"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet memes.

  1. 1. Discurso multimodal de resistencia en los memes "No a Keiko" antes de la segunda vuelta de las elecciones presidenciales en Perú (2016)

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Romanska och klassiska institutionen

    Författare :Delfa Obdulia Tejada Rosado; [2020]
    Nyckelord :Discursive resistance; multimodal discourse; Internet meme; discursive strategies; elections; Peru; social networks; Discurso de Resistencia; discurso multimodal; meme de Internet; estrategias discursivas; elecciones; Perú; redes sociales;

    Sammanfattning : El presente estudio pretende determinar las estrategias discursivas empleadas en los memes “No a Keiko” para expresar el discurso político de resistencia en contra de Keiko Fujimori antes de la segunda vuelta electoral en Perú (2016). Con esta finalidad, se seleccionaron los 50 memes más compartidos por los usuarios de la página de Facebook “No a Keiko” (publicados entre el 11 de abril del 2016 y el 4 de junio del mismo año) y que contuvieran modos tanto visuales como verbales. LÄS MER

  2. 2. Meme Marketing to Fellow Kids

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Kultur och samhälle

    Författare :William Lind; [2019]
    Nyckelord :Memes; memetic media; authenticity; corporate identity; vernacular criticism; intangible assets; reddit; twitter;

    Sammanfattning : Corporations attempting to enter the realm of memetic media often find themselves lost and embarrassed; the chaotic nature of meme culture as a global way of expression on the internet has proven difficult, and communities like Reddits r/FellowKids enact vernacular criticism on corporations who attempt to use memes in order to reach their target audience. This study aims to reach higher knowledge of successful corporate engagement in memetic media through a text analysis of discussions between users on Reddit and the interplay on Twitter where users engage in vernacular ways with the Wendy’s Twitter account. LÄS MER

  3. 3. Game of Thrones som identitet : En studie om hur en tv-serie blir till ens identitet i en Facebookgrupp

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande; Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Alexandra Örn; Hanna Svanberg; [2019]
    Nyckelord :Facebook; convergence; participant culture; identity creation; qualitative content analysis; Game of Thrones; Facebook; konvergens; deltagarkultur; identitetsskapande; innehållsanalys; Game of Thrones;

    Sammanfattning : Denna studien har analyserat hur fansen till den slutna Facebookgruppen “Game of Thronesdiscussions” skapar sig en identitet efter serien Game of Thrones. För att kunna ta reda pådetta har 48 kommentarer, inlägg och memes valts ut och sedan analyserats utifrån metodenkvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  4. 4. Not like other girls? : en kvalitativ undersökning av förhandlingen av femininitet i digitala feministiska miljöer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Rebecka Johansson; Fanny Lindén; [2019]
    Nyckelord :Femininitet; feminism; postfeminism; digitala miljöer; sociala medier; memes; Reddit; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur femininitet förhandlas i digitala feministiska miljöer genom en fallstudie av Redditforumet r/notliketheothergirls. På forumet, som har en påstådd feministisk prägel, publicerar redditanvändare en grupp uppmärksammade memes som benämns notlikeothergirls-memes i syfte att diskutera och kritisera dessa. LÄS MER

  5. 5. Racial Performances On Social Media - A study of the Sweet Brown memes

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Kultur och samhälle

    Författare :Simone Sevel-Sørensen; [2019]
    Nyckelord :Racial Performance; Internet memes; Minstrelsy; Digital Blackface; Internet Culture; Race; Representation;

    Sammanfattning : Abstract: Social Media has become a powerful tool in several aspects. It can mobilize movements, rallying for social or political causes, and it can bring people together to share experiences or interest on a global platform. LÄS MER