From Bornholm : with love. Läsundervisning och läsmetoder i en kommun på den svenska västkusten.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

Sammanfattning: BAKGRUNDI bakgrunden görs en längre redogörelse kring läsmetoder, begrepp inom läsundervisningen samt en genomgång av aktuell litteratur. Det är skolans skyldighet att se till att alla elever lyckas med läsningen. Alla barn är olika och lär sig på olika sätt. Att endast använda sig av en metod kan ses som negativt för elevernas läsutveckling. Vi har utgått ifrån två teorier - den kognitivistiska och den sociokulturella teorin.SYFTEArbetets syfte är att undersöka vilka läsmetoder som används vid läsundervisningen i skolorna i en kommun på västkusten samt deras motiv till användandet.METODVi har använt oss av en webbenkät som datainsamlingsmetod. Det är en kvalitativ enkät med öppna frågor. Den kan ses i sin helhet i bilaga 2. Vi skickade ut 75 enkäter och fick in 50 svar.RESULTATDe metoder som används enligt samtliga skolor i kommunen är Kiwi, Bornholm, Whole language, Phonics, LTG samt lärarnas egen metod. Respondenterna har angett att metodvalet är gjort med tanke på att de bidrar till gemensamma upplevelser, underlättar flyt och förståelse, är en viktig grund vid svåra ord samt att eleverna får leka med språket. 54 % av de tillfrågade lärarna i kommunen har nämnt i något av sina svar att det är viktigt att individanpassa sin undervisning. De lärare i kommunen som har besvarat enkäterna har i många fall (30 %) arbetat med läsmetoderna de angett i mer än tio år.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)