Digital marknadsföring - en resurs för att skapa konkurrensfördelar : En studie om betydelsen av digital marknadsföring vid en företagsexpansion till nya geografiska marknader.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

Författare: Erika Hjalmarsson; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: En ökad konkurrens är idag ett faktum, globalisering och digitalisering gör det möjligt förföretag och kunder att vara aktiva dygnet runt. För att möta denna konstanta konkurrens krävs en strategi som differentierar företaget från resterande aktörer samt tilltalar befintliga och nya kunder. En förutsättning för att sticka ut från konkurrenter är att företaget drar nytta av sina unika resurser och förmågor för att skapa konkurrensfördelar, enligt Resource based view (RBV). Ett tillvägagångssätt som främjar konkurrensfördelar är content marketing, att engagera sin publik genom att förmedla och framställa ett budskap genom olika kanaler som positionerar företaget på marknaden. Genom en kombination av RBV och marknadsföring kan företag få insikter som kan hjälpa marknadsförare att fatta strategiska beslut innan, vid och efter en expansion. Baserat på detta utformades studiens syfte; att undersöka digital marknadsföring och dess bidragande effekt på utfallet vid en expansion. För att uppfylla detta mål har denna fallstudie fokuserat på ett företag som aktivt arbetar med content marketing och under senaste tid kraftigt expanderat inom och utanför Sverige. Totalt har sex personer med betydelsefulla roller inom marknadsförings- och expansionsstrategier intervjuats. Utifrån deras syn på ämnet kan studien visa på att noggranna marknadsundersökningar och anpassade strategier kan leda till ett framgångsrikt resultat vid expansion till nya marknader för detta enskilda företag. Företag bör samarbeta medetablerade aktörer och initialt fokusera på legitima och trovärdiga kanaler, som betald media. Detta måste företag kombinera med ett aktivt arbetssätt som innebär att företaget lyssnar på marknadens respons och anpassar strategierna allt eftersom. Dock så är det noterbart att företaget inte får förlora sin varumärkesidentitet utan alltid bör vara sanna mot sig själv och inte låta marknaden diktera allt för mycket.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)