Maskinteknikundervisning - En undersökning av en högskolekurs i hållfasthetslära

Detta är en Master-uppsats från KTH/Hållfasthetslära

Sammanfattning: Arbetet som presenteras i rapporten omfattar en undersökning av en grundkurs i hållfasthetslära, en kurs som över tid haft en relativt låg genomströmning, och uppdraget avser att förstå kursens kontext samt presentera sammanställningar av problemområden och förbättringsförslag. Först presenteras en förstudie med syfte att förstå kursens kontext och utmaningar. För detta syfte har intervjuer genomförts med lärare, studenter, assistenter och programansvariga, vidare har kursdokument och kurslitteratur studerats. Utöver förstudiens insamlade material och dess resultat behövdes ytterligare data samlas in för en djupare ämnesdidaktisk undersökning. Denna djupare analys har inspirerats av en diskursiv ansats där kursen i hållfasthetslära ses som en diskurs. Resultatet av denna ämnesdidaktiska undersökning och dess diskursanalys presenteras som en uppdelning utifrån didaktikens grundfrågor; Vad, Hur, Varför och Vem. Analysen av detta resultat stärks genom diskussioner kopplat till viss tidigare forskning. Avslutningsvis presenteras förbättringsförslag utifrån funna problemområden och en diskussion. Funna problem inom kursen inkluderar att höga krav ställs på studenterna och vidare att kursen utgör en utmaning för såväl lärare i sin undervisning som för studenter i sitt lärande. Till detta framkommer ett behov av att hos kurslärare och assistenter utveckla sin syn på det specifika ämnets didaktik d.v.s. hur hållfasthetslära bör undervisas för att uppnå kursens syften och mål. Det finns behov av att aktivera och engagera studenterna tillsammans med fler aktiva initiativ för att motverka den låga genomströmningen. Kursens projektuppgift och somliga assistenter utgör påtagliga problemområde inom kursen särskilt kopplat till kommunikation mellan lärare och assistenter, undervisning och återigen förståelse för ämnesdidaktik. Kursens lärandemål behöver utvärderas och arbetas med tillsammans med det funna problemet kring kursens bredd kopplat till vad som faktiskt testas vid tentamen. Presenterade förbättringsförslag behandlar kurs-, tentamen- och lärandemålutformning, projektuppgiften och övningarna. Vidare presenteras förslag för att förbättra den sociala biten i undervisning och inlärning inom kursen m.a.p. den kunskap som görs viktig inom diskursen. Till detta föreslås bl.a. metoden SCALE-UP. Den didaktiska utvecklingen diskuteras även och bättre genomtänkta undervisningsmetoder med hjälp av ämnesdidaktiska perspektiv föreslås.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)