Yttre koncentrationsstörande faktorer i grundskolan år 9 : en jämförelse av elevers och lärares syn på saken

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för didaktik

Sammanfattning: Föreliggande examensarbete handlar om yttre koncentrationsstörande faktorer i skolår 9 och hur elever och lärare definierar och handskas med dessa. Syftet med arbetet är att undersöka om definition och strategier överensstämmer mellan elever och lärare och om elever i koncentrationssvårigheter definierar och handskas med yttre koncentrationsstörande faktorer på ett annat sätt än sina kamrater. För att uppnå syftet har intervjuer gjorts med fem lärare och 30 elever i skolår 9. Resultatet visar att prat är den vanligaste yttre koncentrationsstörande faktorn enligt elever och lärare i undersökningen. Elever använder i första hand mentala strategier för att komma till rätta med koncentrationsstörande faktorer. En annan sak som elever gör för att hålla koncentrationen är att säga till sina kamrater att sluta störa. Detta är en strategi som lärare också i huvudsak använder för att hjälpa elever till koncentration. Elever i koncentrationssvårigheter störs av fler faktorer än sina kamrater och den övervägande delen av dem uppger att tråkiga uppgifter stör deras koncentrationsmöjligheter. De har också genomgående fler genomtänkta strategier än sina kamrater för att hålla borta koncentrationsstörande faktorer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)