Det finns ju inte i texten, så kan man väl inte fråga! : En studie om lässvårigheter, träning och kompensation i särskilda undervisningsgrupper för elever med autism

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Författare: Daniel Johansson; [2018]

Nyckelord: autism; läsning; läsförståelse;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att bidra med ökad kunskap om vilka lässvårigheter pedagogerfinner hos elever med autismdiagnos i särskilda undervisningsgrupper för barn med autismsamt vilka metoder de använder för att utveckla elevernas läsförmåga eller kompensera förderas lässvårigheter. Studien har en kvalitativ ansats i form av semistrukturerade intervjuermed elva pedagoger som arbetar i särskilda undervisningsgrupper för barn med autism frånårskurs ett till nio. Resultatet av studien visar att den mest framträdande lässvårigheten hosdenna elevgrupp är att läsa mellan raderna. Pedagogerna upplever att eleverna har svårighetermed att göra inferenser såväl när de ska koppla samman information från olika delar av textensom när de ska koppla kunskap och egna erfarenheter till texten. Svårigheter med avkodningoch språkförståelse lyfts i mindre utsträckning av pedagogerna men motivation framträder ideras svar som en viktig faktor för att eleverna ska ägna sig åt läsning. Pedagogerna användersig av modellering för att utveckla elevernas läsning. De tränar eleverna i att vara aktivaläsare och ställa frågor till texten och de berättar att de märker att elevernas läsförståelseförbättras av träningen. Bilder är ett framträdande verktyg som pedagogerna använder sig avsom stöd för elevernas läsning. De upplever att det är verksamt för att ge eleverna enförförståelse och för att skapa intresse för texten. Bildstöd används dessutom i form avtankekartor eller listor för att skapa struktur åt eleverna. Teorin om The Simple View ofReading förefaller inte vara tillräcklig för att förklara lässvårigheter hos elever med autismutan behöver utvidgas eller utvecklas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)