Varför spelar ungdomar våldsspel? : - om FPS spelens attraktion

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Dubravko Salcic; Bahador Mostofi; [2005]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Trots att datorspel vuxit i popularitet och fått en större utbredning först under de senaste 10 åren så har många forskare hunnit studera fenomenet. Vissa frågor har studerats utförligt som datorspelsvåldets påverkan på barnen medan andra inte fått lika stor uppmärksamhet. Vi upptäckte att man trots att FPS spelen är den största changern inom datorspel inte visste mycket om varför just de var så populära. Många forskare har utvecklat diverse teorier och försökt besvara frågan om varför datorspel i allmänhet var intressanta. Vi ville därför använda oss av dessa teorier för att försöka förstå varför tonårskillar spelade FPS spel, en fråga som vi fann hade flera svar. För att få en förståelse för tonårskillars konsumtion valde vi att genomföra ett antal fokusgruppsintervjuer där vi samtalade med respondenterna och försökte förstå vilka drivkrafter som dolde sig bakom deras spelande. Dessa intervjuer kompletterades med observationer av FPS spelare i spelhallen Inferno. Vi kom fram till att det fanns ett flertal anledningar till varför tonårskillar tycker om att spela FPS spel. En av anledningarna var den spänning de uplevde när de spelade, känslan av att bli jagad och viljan av att överleva ger en sorts adrenalinkick. Vi fann också att den största anledningen till att de föredrar datorspel framför TV-tittande var den större möjligheten till interaktivitet. I spel kan de anpassa allt ifrån svårighetsgraden till vilka miljöer de ska spela i. Till en viss mån fungerade spelen även som en "rast" från problemen då många ansåg att fartfyllda och actionladdade spel som FPS möjliggör för en att sluta tänka på något annat, i alla fall för den stunden. Den sociala aspekten var också en bidragande orsak till spelens popularitet. FPS spel spelas främst i multiplayer läge och gör det möjligt för spelarna som befinner sig i samma rum att kommunicera och samarbeta, bilda lag med sina vänner men också reta varandra och skryta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)