” Det ska det vara ett givande och tagande, men oftast är det fritids som får ge”

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att belysa hur samverkan ser ut mellan grundlärare i fritidshem och grundlärare i F-3 utifrån grundlärare i fritidshems profession. Analysen handlar om vad samverkan mellan dessa lärargrupper innebär, vad lärargruppernas kompetenser består i, i relation till varandra, samt vad rektors ansvar är i samverkan. Den teoretiska ramen för analysen är socialpsykologin och professionsteorin. Fältstudier är utförda genom intervjuer av grundlärare i fritidshem, grundlärare i F-3 och rektorer. I problemdiskussion lyfts vad som framkommer om samverkan i styrdokument. Å ena sidan är formuleringen vag i hur samverkan ska utformas enligt läroplanen, men i kommentarsmaterial riktat mot grundlärare i fritidshemmet är formuleringen tydligare. Grundlärare i fritidshem ska gå in i samverkan med övriga grundlärare utifrån sin fritidspedagogiska spetskompetens. Däremot talar forskning emot att grundlärare i fritidshems kompetenser tas tillvara vid samverkan. I samverkan spelar rektorn en avgörande roll både i förutsättningarna, samarbetet mellan grundlärarna samt utformningen av samverkan. Resultatet och analysen påvisar att grundlärare i fritidshem ofta intar underordnade roller i förhållande till grundlärare i F-3 vid samverkan. Samverkan sker mer sällan utifrån grundlärare i fritidshems kompetenser, utan oftare med utgångspunkt i att de ska stötta grundlärare i F-3. Resultatet påvisar också hur undervisning i ett praktiskt estetiskt ämne under förmiddagen kan bidra till att grundlärare i fritidshem kan lättare hävda sin profession. Avslutningsvis speglar resultatet att rektors ansvar vid samverkan kan tolkas vara att skapa planeringsmöjlighet för personalen, samt likvärdighet mellan yrkeskategorierna inom verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)