Sökning: "Grundlärare F-3"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Grundlärare F-3.

  1. 1. ” Det ska det vara ett givande och tagande, men oftast är det fritids som får ge”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Hanna Axelsson; Monah Rekic; Johanna Romell; [2023-10-19]
    Nyckelord :Grundlärare i fritidshem; Grundlärare F-3; Rektor; Samverkan; Kompetens; Professionsteori; Socialpsykologisk teori; Elev.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur samverkan ser ut mellan grundlärare i fritidshem och grundlärare i F-3 utifrån grundlärare i fritidshems profession. Analysen handlar om vad samverkan mellan dessa lärargrupper innebär, vad lärargruppernas kompetenser består i, i relation till varandra, samt vad rektors ansvar är i samverkan. LÄS MER

  2. 2. Utomhuspedagogik i de naturvetenskapliga ämnena : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mathilda Jansson; Emmelie Rydfalk; [2023]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; naturvetenskapliga ämnen; elever i grundskolan F-3; elevers lärande; lärares uppfattning; elevers uppfattning.;

    Sammanfattning : Utomhuspedagogik har under de senaste åren fått en allt mer framträdande roll i utbildningenför grundlärare. Det nämns ofta att det är positivt att utomhuspedagogiken inkluderas i en lärares naturvetenskapliga undervisning. LÄS MER

  3. 3. “Men vad är egentligen samverkan?” : En studie kring klasslärare, fritidslärare och outbildad fritidspersonals förståelse och beskrivning av samverkan i deras verksamhet.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Matilda Gustafsson; Samuel Hennings; [2023]
    Nyckelord :Samverkan; samverkanskultur; definition; förutsättningar; professionsutövare; makt; narrativ; fritidslärare grundlärare i fritidshem fritidspedagog; klasslärare grundlärare åk F-3; outbildad fritidspersonal;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet var att se hur yrkesverksamma inom skola och fritidshem beskriver samverkan och hur det tar form i deras verksamhet. Vi ville se om definitionen av begreppet samverkan och beskrivningen av den skilde sig mellan klasslärare, fritidslärare och outbildad personal inom fritidshemmet. LÄS MER

  4. 4. Kommunikation och interaktion i klassrummet : En intervjustudie om hur samtal kan uppfattas och gestaltas inom lågstadieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Max Ostrelius; [2023]
    Nyckelord :Communication; interaction; conversation; the role of conversation; identity investments; Kommunikation; Interaktion; Samtal; Samtalets roll; Identitetsinvestering;

    Sammanfattning : Föreliggande intervjustudie syftar till att undersöka samtalets roll och dess innebörd för undervisningen inom grundskolans F-3. Syftet är att bidra med kunskap om kommunikation och interaktion i klassrummet. LÄS MER

  5. 5. Samtalets betydelse för elevers språkutveckling : En kvalitativ studie om lärarens syn på arbetet med högläsning och dialogisk högläsning i grundskolan F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sarah Nikfam; [2023]
    Nyckelord :read aloud; dialogic reading; language development; qualitative method; sociocultural perspective; högläsning; dialogisk högläsning; språkutveckling; kvalitativ metod; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur lärare beskriver högläsning och dialogisk högläsning i klassrummet och hur de anser att det kan påverka elevers språkutveckling. Syftet är även att ta reda på hur lärare arbetar med högläsning och dialogisk högläsning samt dess möjligheter och utmaningar. LÄS MER