Kommunikation och interaktion i klassrummet : En intervjustudie om hur samtal kan uppfattas och gestaltas inom lågstadieundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Föreliggande intervjustudie syftar till att undersöka samtalets roll och dess innebörd för undervisningen inom grundskolans F-3. Syftet är att bidra med kunskap om kommunikation och interaktion i klassrummet. Detta syfte besvaras genom följande frågeställningar: Hur beskriver och uppfattar grundlärare i F-3 samtal och dess roll? Hur menar grundlärare i F-3 att samtal kan användas i undervisningen för att främja elevers lärande? Det teoretiska ramverket för studien grundas i forskningsområde kring samtal, sociokulturellt perspektiv och samtal kopplat till identitet. Detta teoretiska utgångssätt nyttjas sedan för att analysera det insamlade materialet samt diskutera studiens resultat. Materialet samlades in genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer och analyserades med hjälp av en tematisk analys. Resultatet tyder på att det finns en stor spridning kring begreppet samtal hos lärare och att det inte finns en explicit definition på begreppet. Samt att lärares individuella kunskaper kan variera och att rådande styrdokument inte tillger tillräckligt med vägledning för att kunna tolka begreppet generellt. Det framkommer inte som en överraskning att lärare uppfattar samtal som en viktig del av dagens undervisning men att det kan finnas en brist på tillgängligt material som kan användas för att utgöra grunden för kunskaper och metoder som i sin tur kan användas i verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)