Sökning: "professionsutövare"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet professionsutövare.

  1. 1. “Men vad är egentligen samverkan?” : En studie kring klasslärare, fritidslärare och outbildad fritidspersonals förståelse och beskrivning av samverkan i deras verksamhet.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Matilda Gustafsson; Samuel Hennings; [2023]
    Nyckelord :Samverkan; samverkanskultur; definition; förutsättningar; professionsutövare; makt; narrativ; fritidslärare grundlärare i fritidshem fritidspedagog; klasslärare grundlärare åk F-3; outbildad fritidspersonal;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet var att se hur yrkesverksamma inom skola och fritidshem beskriver samverkan och hur det tar form i deras verksamhet. Vi ville se om definitionen av begreppet samverkan och beskrivningen av den skilde sig mellan klasslärare, fritidslärare och outbildad personal inom fritidshemmet. LÄS MER

  2. 2. Den auktoriserade revisorns professionella identitet under Covid-19 pandemin : Upprätthållande av revisionskvalitet och profession vid distansarbete

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Johanna Raudmets; Emelie Einerskog; [2022]
    Nyckelord :Audit; audit quality; teleworking; communication; Covid-19; professional theory; Revision; revisionskvalitet; distansarbete; kommunikation; Covid-19; professionsteori;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion. Den globala Covid-19 pandemin har påverkat många, både personligt och professionellt. Företag och organisationer tvingades att bedriva verksamheten från distans och via digitala kanaler i ett försök att minska smittspridningen, där revisionsbyråer var en av de yrkesgrupper där detta var genomförbart. LÄS MER

  3. 3. Från ord till handling : När Försvarsmaktens värdegrund möter praktiken

    Master-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :John Gustav Carlström; [2021]
    Nyckelord :värdegrund; organisationskultur; krigföringsförmåga; tematisk analys; värnpliktsutbildning.;

    Sammanfattning : Värdegrund utgör en del av de moraliska faktorerna som tillsammans med fysiska- och konceptuella faktorer bildar den samlade krigföringsförmågan. Värdegrundens bidrag till krigföringsförmågan är mångfasetterad. LÄS MER

  4. 4. Elever med bristande förmåga till socialt samspel : Hur professionsutövare inom elevhälsan beskriver arbetet med och resonerar kring elevgruppen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Emma Malmquist; [2018]
    Nyckelord :mobbning; bristande förmåga till socialt samspel; samspelsproblematik; skolmisslyckande; specialpedagogik; elevhälsa; elevhälsoteam; specialpedagog; förebyggande elevhälsoarbete;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur representanter ur den samlade elevhälsan beskriver arbetet för elever med bristande förmåga till socialt samspel och den utsatthet som finns kring kränkningar, utanförskap och mobbning. De aktuella frågeställningar som ligger till grund är följande: Hur beskriver professionsutövare inom elevhälsan att de arbetar med elever med bristande förmåga till socialt samspel? Hur resonerar professionsutövare inom elevhälsan kring det förbyggande och åtgärdande arbetet för elever med bristande förmåga till socialt samspel? Vika insatser beskriver professionsutövare inom elevhälsan att de vidtar för elever med bristande förmåga till socialt samspel när mobbning och utanförskap är problembeskrivningen?    Föreliggande studie har utgått från en konstruktivistisk grundad teori med tydliga rötter i den symboliska interaktionismen. LÄS MER

  5. 5. Förskollärare i offentlighetens ljus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eva Marin; Josefin Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Backstage; Digital professionalism; Frontstage; Förskollärare; Gränsdragning; Omdöme; Profession; Sociala medier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares gränsdragning mellan det professionella och det privata i mötet med vårdnadshavarna och hur denna gräns kan komma att påverkas vid användandet av sociala medier. Detta görs utifrån följande tre frågeställningar; Var drar förskollärare gränsen mellan sin roll som professionsutövare och sin roll som privatperson? Hur drar förskollärare gränsen mellan det professionella och det privata i mötet med vårdnadshavare? och Hur förhåller sig förskollärare till den nya formen av offentlighet som sociala medier utgör? I genomförandet av studien används kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med fem legitimerade förskollärare. LÄS MER