Sökning: "Barns lärande och växande"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Barns lärande och växande.

  1. 1. En känsla av delaktighet : Rätten till delaktighet för elever som läser enligt grundsärskolans läroplan inriktning ämnesområden

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Elg Bäck; Charlotte Lindholm; [2022]
    Nyckelord :autonomi; delaktighet; delaktighetsmodellen; engagemang; erkännande; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; kommunikation; samhandling; tillgänglighet; tillhörighet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete var att undersöka på vilket sätt assistenter, pedagoger och rektorer på grundsärskolor ser på och arbetar med delaktighet för elever som läser enligt grundsärskolans läroplan inriktning ämnesområden. Tidigare forskning visade att inkludering var ett sätt att främja barns självständighet och socialt deltagande. LÄS MER

  2. 2. Barns förmåga att agera och göra skillnad : Förskolebarns aktörskap inom lärande för hållbar utveckling - utifrån några förskollärares beskrivningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emilia Lagerkvist; Elin Söderberg; [2019]
    Nyckelord :aktörskap; förskolebarn; lärande för hållbar utveckling; ålder;

    Sammanfattning : Studien har syftat till att undersöka några förskollärares beskrivningar av hur barns aktörskap kan ta sig uttryck i arbetet inom lärande för hållbar utveckling i förskolan. Syftet grundades delvis i förskolans läroplan, där det står att barn ska möjliggöras ett växande ansvar att aktivt delta för en hållbar utveckling (Skolverket, 2018). LÄS MER

  3. 3. Förskolans gård - en försummad plats? : Villkoren som styr möjligheterna

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Maria Jarny; Sofia Lindskog; [2015]
    Nyckelord :Preschool yard; outdoor education; teachers attitudes; outdoor environment; framework factors; Förskolans gård; utomhuspedagogik; pedagogers förhållningssätt; utomhusmiljö; ramfaktorer;

    Sammanfattning : I den här kvalitativa intervjustudien har vi haft som utgångspunkt att studera pedagogers syfte med förskolans gård, samt att studera vilka yttre och inre faktorer som påverkar pedagogernas möjligheter att skapa den miljö de önskar. Med de yttre och inre villkoren menar vi förutsättningar som finns för pedagoger, så som ekonomi, tid och engagemang. LÄS MER

  4. 4. ”Vi kan bli ett Barbielag!” : En studie om yngre barns sociala relationer och identitetsskapande i ett postmodernt konsumtionssamhälle

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Lydia Gromova; [2014]
    Nyckelord :Consumer society; consumerism; pedagogy; curriculum; education; identity;

    Sammanfattning : One of the main goals in this study is to investigate how young children's identity formation and social relationships are depicted by today's consumer society.  In order to reach the goals of the study I also concentrated myself on questions regarding the reflection of symbolic aspects consumption in younger children's interaction and preschool-teachers' ideas about how and in what ways children's consumption patterns are created and developed nowadays. LÄS MER

  5. 5. iMatte – en studie om hur pedagoger arbetar med iPad i matematiken

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Kristijan Manakovski; Ida Stejdahl; Louise Bewe; [2014]
    Nyckelord :Digitala verktyg; iPad; IT; matematik; iPad i unde;

    Sammanfattning : Under denna studie har vi forskat om hur iPads används i skolan i ämnet matematik. Syftetmed vår forskning är att se hur pedagoger arbetar med iPads i undervisningen och hur detskiljer sig i användning i årskurserna ett till sex. LÄS MER