Fredsagenterna - Att bygga en identitet som svensk och muslim

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Lisa Magnusson; [2007]

Nyckelord: islam; muslimer; fredsagenterna; identitet; senmodernitet;

Sammanfattning: Tanken om att skriva en uppsats som behandlar hur man som ung muslim i en samtida svensk kontext definierar och konstruerar sin religiösa identitet har sitt ursprung i min vilja att tillägna mig en bättre beredskap i bemötandet av muslimska elever i min undervisning om islam. Syftet med denna uppsats är att undersöka projektet Fredsagenterna. Undersökningen tar sin utgångspunkt i hur projektet väljer att förhålla sig till majoritetssamhället samt i hur de unga muslimer som ingår i projektet ser på sin religiösa identitet i relation till majoritetssamhället. Undersökningen har utförts som en fallstudie bestående av en enkät, observationer samt kvalitativa intervjuer med fyra deltagare i projektet. Alla tre moment är genomförda i samband med en av projektets kurshelger. Den vetenskapsteoretiska ansatsen är hermeneutisk och syftar till att få en ökad förståelse till det förhållningssätt som de framtida fredsagenterna har till sin omvärld. Analysen av det insamlade materialet ger inga heltäckande svar men visar på tendenser som går att resonera och dra slutsatser utifrån. Dessa kopplas främst till resonemang från islamologen Jonas Otterbeck samt sociologen Anthony Giddens teorier om självidentitet och senmodernitet. De slutsatser som dras rör hur deltagarna ser på sitt praktiserande, förhåller sig till ett trosutövande i en svensk kontext samt det individuella förhållningssätt som deltagarna har till islam och som yttras genom synen på det individuella valet, engagemanget och ansvaret.I den avslutande diskussionen resonerar jag kring hur undersökningen kan anslutas till en vidare kontext som berör skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)