Elevernas intresse för fysik kan väckas. : Praktiskt stöd för hur gymnasieläroboken kan användas och hur lektionerna kan planeras.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

Författare: Isabella Danaliv; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Ett flertal forskare visar att elevers fysikkunskaper har försämrats påtagligt. Eleverna tycker att fysiken är svår, tråkig och saknar anknytning till dagens samhälle. De flesta lärare förlitar sig på att läroboken utgör kursen och därmed blir gymnasiekurser ofta för stora och undervisningen blir stressigt upplagd. Kontentan blir att ämnesplan och läroplan inte uppfylls, samt att eleverna tappar intresse och motivation.  Denna undersökning har motivet att ändra fysiklärares användning av läroboken för att göra kursen lagom stor. Det är ett oprövat fokus i forskningsprocessen. Jag utför en textanalys av läroboken Impuls för att skapa ett praktiskt redskap åt lärare för hur de kan använda texten för att spara tid. Texten delas in i olika kategorier, utifrån jämförelse med vad som är viktigt för kursplanen samt vad som finns med i en tunnare likvärdig lärobok.  Resultatet visar att det finns mycket i boken som inte behöver undervisas eller kan undervisas med liknande information. Texten är för komprimerad och bör gallras, vilket gäller även för många andra läroböcker, enligt Wikman (2004). Ifall lärare lär ut mindre från fysikboken, finns utrymme för varierade didaktiska metoder i undervisningen. Det ökar elevernas förståelse, intresse och motivation att uppfylla sina mål, enligt forskning, samtidigt som det gör att undervisningen bättre följer styrdokumenten. En sammanställning av motivationsväckande metoder har också utförts. Det finns en möjlighet för lärare att återta fysikens förklarande innebörd och dess närvaro i vardagslivet och att uppleva den med glädje, nyfikenhet och entusiasm tillsammans med eleverna. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)