Hållbarhetsarbete : Utmaningen i intressentdrivna företag

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Avdelningen för företagsekonomi

Sammanfattning: Corporate Social Responsibility (CSR) är ett omfattande forskningsområde där studier om hur företagens hållbarhetsarbete utförs. Ett område som det går att inrikta sig på, är hållbarhetsarbete inom kontroversiella branscher, där företagen riskerar att få påtryckningar av sina intressenter. Företagen använder intressentdialoger som sin grund för deras hållbarhetsarbete. Problem kan uppstå om intressenterna får en allt för stor påverkan på hållbarhetsarbetet, vilket kan leda till att företagen lägger fokus på att besvara intressenternas kritik istället för att arbeta med verksamhetsutvecklad CSR. CSR-kommunikationens effekt och motiv blir då intressant. Om det skulle visa sig att företagets motiv är att intressenterna kräver hållbarhetsarbete, vad händer då med effekten av deras hållbarhetsarbete? Studien försöker att ta reda på vad ett intressentdrivet hållbarhetsarbete får för effekt. Syftet med uppsatsen var att undersöka vilken påverkan och inflytande intressenterna har på hållbarhetsarbetet inom kontroversiella branscher, det vill säga om hållbarhetsarbetet förändras på grund av påtryckningar från intressenterna. Studiens upplägg var att analysera två statliga företag då det finns mycket lättillgänglig information att hämta in vilket leder till ett bättre och mer rättvist empiriunderlag. Intervjuer med anställda inom företaget och utomstående intressenter gjordes och även rapportgranskningar angående företagens hållbara verksamhet hämtades in från granskningsorganisationer. Teorin som användes kopplades till empirin för att analysera hållbarhetsarbetet utifrån modellen Corporate Social Performance och en tilläggande analys utifrån intressentmodellen. Analysen kom fram till att företag inom kontroversiella branscher arbetar med CSR på grund av att de har ett samhällsansvar. Intressenterna påverkar hållbarhetsarbetet genom att anmärka vad de anser är rätt och fel och företagen bestämmer utifrån detta om de vill ta till sig det eller inte. Det framkom även att företagen fortfarande hade mycket att arbeta med och studien visade på en stor utvecklingspotential gällande deras hållbarhetsarbete och CSR-praktik. Slutligen kom studien fram till att företag inom kontroversiella branscher har två vägar att gå. Företaget kan välja att arbeta med managementstrategier för att hantera det intressenterna vill ha. Den strategin ger ett sämre hållbarhetsarbete, då det kännetecknas av kortsiktiga lösningar. Den mer ansvarsfulla strategin är att samspråka med intressenterna och att ge intressenterna en möjlighet att påverka hållbarhetsredovisningen tillsammans med företaget. Ett närmare samarbete där en diskussion och en direkt dialog kan föras mellan CSR-ansvariga på företagen och intressenterna, för att framställa långsiktiga planeringar. Det krävs samtidigt att företagen själva, utifrån sin egen verksamhet, definierar CSR.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)