Kreditbetygen i fokus : En studie om kreditbetygens inverkan på kommersiella fastighetsbolag

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

Sammanfattning: Kreditvärderingsinstituten marknadsför sig som oberoende aktörer som ska vägleda investerare att övervinna informationsasymmetrier på kapitalmarknaden. Kreditvärderingsinstituten har på det sättet skaffat sig en framträdande roll på kapitalmarknaden. Kreditvärderingsinstituten ger en förenklad spegling av verkligheten samtidigt som de besitter en stor makt. Kommersiella fastighetsbolag kan förbättra sin kreditvärdighet om de överensstämmer med kreditvärderingsinstitutets normer. Analysen använder sig av en Foucaultinspirerade maktanalys för att beskriva hur maktrelationen ser ut och vilka effekter den får.  Syftet med studien är att undersöka hur de kommersiella fastighetsbolag som tagit upp ett officiellt kreditbetyg har påverkats av kreditvärderingsinstitutets normer och vilka inverkningar det har haft på organisationen. På så sätt kan det ge en ökad förståelse för hur yttre påtryckningar kan normaliseras och leda till ett självreglerande beteende inom en organisation.   Studien har antagit en kvalitativ forskningsstrategi med ett abduktivt arbetssätt. Den befintliga forskningen har varit vägledande i studien men inte styrande utan studien har löpande stämt av observationerna mot den. Studiens primärdata har samlats in genom semistrukturerade intervjuer av fyra finanschefer och en medarbetare på finansavdelningen på fem kommersiella fastighetsbolag i Sverige. Därigenom utforskas huruvida kreditvärderingsinstitutets normer och metodologi har internaliserats och bidragit till organisatoriska förändringar.  Resultatet visade att kreditvärderingsinstitutets normer i form av deras metodologi för kreditvärdighet hade införts av organisationerna i varierad utsträckning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)