Det relationella i en mål- och resultatstyrd förskola : - En flerdimensionell väv

Detta är en M1-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Abstract Syftet var att undersöka vad tidigare forskning kommit fram till gällande relationella aspekter i en förskolekontext, med betoning på det relationella i de mellanmänskliga interaktionerna, vad ett relationellt perspektiv kan ses betyda för barns utveckling och lärande. Detta i förhållande till den helhet på omsorg, utveckling och lärande som skrivs fram i förskolans läroplan. I syftet fanns även en förhoppning om att få en förståelse för hur man kan placera in det relationella i en funktionell teori med bäring på förskolans (var)dagliga praktiker. En fråga som funnits parallellt i arbetet är vilken roll de relationella aspekterna får i en mål- och resultatstyrd förskolepraktik med dokumentationsskyldighet och utvärdering. Detta utifrån att vissa forskare lyfter fram en mätbarhetsdiskurs inom utbildning som ses ge dominans för det mer enkelt mätbara och där de mer svårmätta relationella värdena då riskerar att komma i skymundan. Då syftet var att undersöka vad forskning kommit fram till valde jag att göra en litteraturstudie. I de texter som valdes ingick både praktiknära och mer teoretiska och filosofiska texter. Texterna analyserades med hjälp av tematisk analys. Resultatet visar att genom att förstå det relationella som flerdimensionellt kan det relationella ses som det "kitt" som binder samman utveckling och lärande. Ett relationellt perspektiv på utbildning fångar in alla delar i helheten av omsorg, utveckling och lärande och inom ramen för detta perspektiv kan även undervisning förstås. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)