Sökning: "Teacher-child interaction"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Teacher-child interaction.

  1. 1. Det relationella i en mål- och resultatstyrd förskola : - En flerdimensionell väv

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Maria Långström; [2023]
    Nyckelord :ECE; Teacher-child interaction; Relationer; förskola; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Abstract Syftet var att undersöka vad tidigare forskning kommit fram till gällande relationella aspekter i en förskolekontext, med betoning på det relationella i de mellanmänskliga interaktionerna, vad ett relationellt perspektiv kan ses betyda för barns utveckling och lärande. Detta i förhållande till den helhet på omsorg, utveckling och lärande som skrivs fram i förskolans läroplan. LÄS MER

  2. 2. Möten mellan pedagoger och barn. Interaktionen mellan pedagoger och barn under en dag på förskolan

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Caldemo; [2019]
    Nyckelord :governing calls; preschool; routine situations; teacher-child meetings;

    Sammanfattning : AbstractCaldemo, Marie (2019). Meetings between teachers and children. The interaction between teachers and children during a day at preschool. Master thesis, Institution of School development and Leadership, Faculty of Education and Society, Malmö University. LÄS MER

  3. 3. Olika förhållningssätt, olika förutsättningar : Samspel kring barns bildskapande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Felicia Svensson; Emil Biltmark; [2015]
    Nyckelord :Creative arts; preschool; positioning theory; social constructionism; young children; Bildskapande; förskola; positioneringsteori; socialkonstruktionism; yngre barn;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa studien utgår ifrån ett socialkonstruktionistiskt perspektiv.Positioneringsteorin används för att analysera den producerade empirin. Två pedagoger och fembarn i åldrarna två till tre år på en förskola i västra Sverige har deltagit i studien. Videofilmninghar använts som metod för att producera empirin. LÄS MER