Natursyn i förändring?

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur natursynen i samhällskunskapsböcker för gymnasiet förändratsunder en given tidsperiod. Denna period har på det samhälleliga planet inneburit ett omprövande av människansförhållningssätt till naturen. Våra frågeställningar är följande:Vilken natursyn kommer till uttryck i de undersökta läromedlen?Kan man se någon förändring i den natursyn som läromedlen förmedlar över tid?Vi har analyserat sex stycken böcker utgivna mellan 1978 – 00. Tidsperioden är vald med hänsyn till denmiljödebatt som uppstått i den alltmer alarmerande miljöproblematikens spår. För att spåra natursyner ikällmaterialet har vi använt oss av dimensionsanalys, vilket förenklat innebär att man som analysverktyg ställerupp en uppsättning dimensioner. Dimensionerna byggs upp med hjälp utav motsatspar som motsvarar dekontrasterande idéer som man förväntas återfinna i undersökningen. Vårt resultat pekar på att samtliga läromedelvisar upp en liknande natursyn. Det rör sig om en mekanisk syn på naturen som bestående av ändliga resurser,vilka människan är beroende av och som hon därför måste hushålla med. Analysen visar också att det föreliggervissa skillnader mellan tidsperioderna men dessa är av ytlig karaktär. Att natursynen visade sig vara så statisk ikällmaterialet kan ses som överraskande eftersom människans förhållningssätt till miljön i stigande omfattninghar problematiserats på en samhällelig nivå under undersökningsperioden. Då vi lyft fram och medvetandegjortett material som är implicit till sin karaktär, nämligen natursynen i läromedel i samhällskunskap, hoppas vi haöppnat en möjlighet att i undervisningssituationen förhålla sig kritiskt till detta material samt en möjlighet attdiskutera och problematisera natursynen i läromedlen med eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)