Anestesisjuksköterskan i traumateamet : En kvalitativ intervjustudie

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

Sammanfattning: Bakgrund och problemformulering: Trauma är den vanligaste orsaken till död för unga vuxna under 40 år. Traumaomhändertagandet utgår från ett inövat koncept, där struktur och kommunikation utgör viktiga delar av omhändertagandet och genererar bättre hälsa och trygghet för patienten. För att maximera patientens chans att överleva är samverkan i traumateamet av vikt. Tidigare studier visar på att ledarskapet är betydande under traumaomhändertagandet, men ger ingen tydlig bild om anestesisjuksköterskans upplevelser. Syfte: Att undersöka anestesisjuksköterskans upplevelser i samband med traumaomhändertagande. Metod: Kvalitativ intervjustudie med en induktiv ansats, där resultatet bearbetats med innehållsanalys. Resultat: Resultatet presenteras i tre huvudteman. Att vara professionell, Att uppleva trygghet i traumaomhändertagande samt Att förhålla sig till sina känslor. Anestesisjuksköterskorna upplever att om de har ett professionellt förhållningssätt, håller sig inom ramarna för inövade traumakoncept och de kommunikationsmodeller som hör till konceptet så skapar det en upplevelse av trygghet i sin egen roll och dessutom en känsla av att vara en trygghet för övriga medlemmar i teamet. Detta gör dem anpassningsbara i sina uppgifter med utgångspunkt för att uppgifterna inom den egna rollen är klara. När traumaomhändertagandet fungerar bra upplever anestesisjuksköterskorna att det är ett stimulerande arbete och de beskriver många olika känslor som genereras i samband med traumaomhändertagandet. Slutsats: Studiens resultat stärker tidigare forskning och bidrar till en djupare förståelse för anestesisjuksköterskans upplevelser i samband med traumaomhändertagandet. Många delar är viktiga för en positiv upplevelse, där trauma- och teamsamarbetsövningar ökar förutsättningen för ett lyckat traumaomhändertagande, för så väl patienten som för traumateamet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)