GERS och PCIC i den svenska skolan: Följs de grammatiska riktlinjerna i Gemensam Europeisk Referensram för Språk och Plan Curricular del Instituto Cervantes?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna

Sammanfattning: Skolverkets kurs- och ämnesplan i Moderna språk är relativt öppen för tolkning och har inte så många grammatiska riktlinjer. Som språklärare har man alltså en stor frihet att utforma sin egen undervisning, men avsaknaden av information när det kommer till vilka grammatiska moment som borde ingå i varje steg skulle kunna ses som problematisk. Till skillnad från kurs- och ämnesplanens beskrivningar av vad som ska ingå i varje steg, så är Gemensam Europeisk Referensram för Språk (GERS) och Plan Curricular del Instituto Cervantes (PCIC) betydligt mer specifika med avseende på grammatik. Syftet med det här arbetet är dels att konkretisera vilka grammatiska moment som borde ingå i varje steg baserat på GERS och PCIC, dels att undersöka huruvida GERS och PCICs grammatiska riktlinjer efterföljs på olika skolor runtom i Sverige. För att genomföra det sistnämnda skapade vi en enkät som spansklärare på både grund- och gymnasieskolor fick svara på, där de fick uppge vilken grammatik de går igenom på de olika stegen. Vår hypotes var att ju högre nivå en lärare undervisar på, desto mindre konkordans finns med hur väl GERS och PCICs grammatiska riktlinjer följs, men i slutändan visade det sig att så inte var fallet utan riktlinjerna följs i varierande grad på alla stegen, även om det oftast inte sker på ett reflekterat sätt från lärarnas sida.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)