Bild i fritidshemmet : Elevernas möjligheter till valfrihet vid skapande i bildaktiviteter

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Fritidshemmet ska ge eleverna en meningsfull fritid där undervisningen formas utefter elevernas behov, intressen och förutsättningar. Eleverna ska ges möjligheter till att få använda olika uttrycksformer där undervisningen på fritidshemmet ska skapa förutsättningar föreleverna till att få utveckla det egna skapandet (Skolverket Lgr 11, 2019). Det ställs krav på att fritidshemmet ska skapa situationer där eleverna ska ges möjlighet till att utveckla det egna skapandet och därför blir det intressant att se hur eleverna uppfattar fritidsverksamheten. Om eleverna upplever att det finns begränsningar eller möjligheter till valfrihet vid skapande i bildaktiviteter på fritidshemmet.    Studien grundar sig i ett syfte att erhålla ökad kunskap kring elevernas valfrihet till att påverka det egna skapande vid bildaktiviteter på fritidshemmet. Studien belyser även behovet av att erhålla kunskap om elevernas egna upplevelser för att få en inblick kring om skapandet i bild begränsas av fritidshemmets miljö. Studien utgår från en kvalitativ metod med utgångspunkt i ett hermeneutiskt perspektiv. Empiriinsamling sker genom fokusgruppsintervju där eleverna är indelade i två grupper för att kunna genomföra fokusgruppsdiskussioner. Nio elever intervjuades. Det var fyra elever i den ena fokusgruppen och fem i den andra. Alla som deltog i intervjun kom från ett och sammafritidshem. Utöver fokusgrupp gjordes även en observation för att undersöka om fritidshemmets miljö är begränsad för bild och formskapande.    

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)