Processdokument om testdatahantering som ökar efterlevnaden av GDPR : En kvalitativ studie från testarnas perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Sammanfattning: När nya funktioner utvecklas måste funktionerna testas utifrån den givna kravspecifikationen för att garantera en korrekt implementering. Testning är en del av utvecklingsprocessen och en viktig komponent som behövs för att förbättra tillförlitligheten av system. Testdata är den data som används för att utföra specifika testfall. Företagets testdata är riktiga produktionsdata, nämligen personuppgifter, som avidentifieras med pseudonymisering för att minska länkbarheten till den fysiska individen. Pseudonymisering tillämpas dock inte på personnummer, då företaget behöver riktiga personnummer för att utföra sina tester. Det skapas en osäkerhet när riktiga personuppgifter används vid testsammanhang, eftersom GDPR skyddar enskilda individers grundläggande rättigheter och beskriver individers rätt till skydd av personuppgifter (Integritetsskyddsmyndigheten 2021b). Företaget har idag riktlinjer och organisatoriska skyddsåtgärder som följs av anställda för att i den utsträckning det går arbeta i enlighet med GDPR. Testdata som inkluderar personnummer är problematiskt att arbeta med och som nyanställd kan det bli utmanande att lära sig hur en korrekt hantering genomförs om det inte finns ett processdokument som beskriver hur testdata hanteras hos företaget.  En fallstudie har genomförts för att konstruera ett processdokument med hjälp av kunniga anställda på företaget. Syftet med fallstudien var att grundligt dokumenteratestdatahanteringen, i syfte att hitta förbättringsförslag för att i framtiden öka efterlevnaden av GDPR. För att ta reda på hur processdokument ökar efterlevnaden av GDPR har en kvalitativ ansats tillämpats för att utvärdera innehållet i det konstruerade processdokumentet. Åtta semistrukturerade intervjuer har genomförts med testare för att fånga deras tankar och åsikter kring processdokumentet. Resultatet indikerar att det konstruerade processdokumentet beskriver en hantering som företaget strävar efter att uppnå i framtiden. Det framgår även att de som har mest nytta av processdokumentet är nyanställda.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)