Den estetiska matematiken i förskolan - En kvalitativ studie om hur estetiska uttrycksformer används för att understödja förskolebarns grundläggande matematikförståelse

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: [2008]

Nyckelord: Förskola; estetisk verksamhet; estetiska uttrycksf;

Sammanfattning: Syfte:Vårt syfte är att belysa betydelsen av att använda estetiska uttrycksformer för inlärning av grundläggandematematik hos förskolebarn. Ett delsyfte i vår undersökning är att utreda hur man i förskolans verksamhet kanarbeta med estetiska uttrycksformer för att understödja barns grundläggande matematikförståelse. För attförtydliga vårt syfte har vi valt dessa frågeställningar: Hur kan man i förskolan synliggöra och understödja matematikförståelse och matematikinlärning genom estetiska uttrycksformer? Hur ser verksamma pedagoger på betydelsen av estetiska uttrycksformer för att stimulera barns förståelse för grundläggande matematik? Hur använder pedagoger estetisk verksamhet för att stimulera och öka barns förståelse för grundläggande matematik på ett lustfyllt sätt?Metod och material:För att besvara dessa frågor har vi valt att utföra en kvalitativ studie om hur förskolans verksamhet arbetar medestetiska uttrycksformer i syfte att ge barn grundläggande matematik förståelse. Vårt empiriska material utgörsav observationer i tre verksamheter och intervjuer med tre verksamma pedagoger samt kommunensmatematikutvecklare.Resultat:Resultatet av vår undersökning ger en bild hur pedagoger i förskolan använder estetiska uttrycksformer för attstimulera och stödja barns matematikförståelse. Vårt resultat visar att pedagogerna lyfter matematiken i mångasituationer i den pedagogiska vardagen. Resultatet visar också att pedagogerna utgår ifrån barnens erfarenheteroch intresse för att utmana dem vidare i sin matematiska förståelse i situationer med kommunikativt samspel.Betydelse för läraryrket:Kombinationen estetik och matematik skapar ett lustfyllt, kreativt och mångsidigt lärande, där barn erbjudsmångfald, variation och olika ingångar till lärandet. Genom estetiska uttrycksformer som genererar sinnliga ochkroppsliga upplevelser berikas barns erfarenheter och fortsatta lärande. Vi anser att barns tidiga möte medmatematik i en mångfald av situationer och sammanhang skapar gynnsammare förutsättningar för deras fortsattaförståelse och lärande i och om matematik. 1

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)