Sjuksköterskors/barnmorskors och avdelningschefers inställning till forskning och utveckling inom omvårdnad

Detta är en Magister-uppsats från Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: Sjuksköterskor är genom författningar ålagda att utföra sitt arbete i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Omvårdnadsforskning har ökat i omfattning men resultaten har inte omsatts i praktisk användning i lika stor utsträckning. Betydelse har sjuksköterskans inställning, typ av ledarskap, organisationens förväntningar men också traditionen av att inte betrakta sjuksköterskeyrket som akademiskt. Syftet med studien var att undersöka dels avdelningschefers, dels sjuksköteskors/barnmorskors inställning till forskningsanvändning samt att undersöka om skillnader fanns i utbildningsnivå, ledningsstöd och forskningsanvändning. Metoden var en beskrivande och jämförande tvärsnittsundersökning. Respondenterna bestod av samtliga avdelningschefer (n=50) anställda på tre landstingsdrivna akutsjukhus i Mellansverige och samtliga sjuksköterskor (n=284) på vårdavdelningar på ett av dessa sjukhus. Svarsfrekvens 79% respektive 63%. En enkät bestående av delar av etablerade instrument samt frågor utarbetade av författarna användes. Data bearbetades statistiskt i SPSS, icke- parametriska test valdes eftersom data var på ordinalskalenivå. Resultatet av undersökningen visade att sjuksköterskor med utbildning i omvårdnadsvetenskap ≥ 40 poäng hade mer positiv inställning till forskning och utveckling inom omvårdnad. Fler sjuksköterskors faktiska forskningsanvändning ökade om avdelningschefen hade en positiv inställning. Ingen skillnad i sjuksköterskors inställning till forskning och utveckling inom omvårdnad kunde ses i förhållande till om avdelningschefens inställning var positiv eller negativ. Avseende ledningsstöd hade avdelningschefer och sjuksköterskor skilda uppfattningar om vilket stöd som fanns tillgängligt. Exempelvis ansåg 47 % av sjuksköterskorna att avdelningschefen stödjer sjuksköterskor som vill bedriva vårdutveckling medan 87 % av avdelningscheferna ansåg att så gjordes. Konklusion: Resultatet indikerar att om avdelningschefen har positiv inställning till forskning och utveckling inom omvårdnad samt att sjuksköterskor har minst 40 poängs utbildningsnivå i omvårdnadsvetenskap ökar det möjligheten för sjuksköterskor att arbeta med forskningsrelaterade aktiviteter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)