Datalogiskt tänkande inom programmering i matematikundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

Sammanfattning: Den pågående digitaliseringen av samhället innebär att allt högre krav ställs på eleversdigitala kompetens. Sedan år 2017 har programmering inkluderats i kursplanen förmatematik i samtliga årskurser. Syftet med denna kvalitativa undersökning är att studerahur programmering kan utveckla elevers matematiska kunskaper. Frågeställningarnabehandlar de aspekter av datalogiskt tänkande som synliggörs vid programmering imatematikundervisning samt hur dessa aspekter kommer till uttryck. För att besvarafrågeställningarna har 16 elever i årskurs 6 observerats när de parprogrammerar enproblembaserad uppgift i Scratch. Tematisk analys baserad på aspekter inom datalogiskttänkande används för att analysera insamlade data. Resultaten av studien visar att samtligaaspekter av datalogiskt tänkande kan identifieras i elevernas programmering. Därtill ingåruppdelning av problem i mindre delar, identifiera mönster, abstraktion och algoritmiskttänkande. Vidare fastställs att dessa aspekter kommer till uttryck på olika sätt. Dessutomsynliggörs att elevers förförståelse av programmering påverkar effektiviteten i arbetet ochär en förutsättning för att elever ska kunna utforska och lära sig nytt matematiskt innehåll.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)